Gå tillbaka till läsvärda artiklar

Ljuset lyser i mörkret
Vi lever i en tid där mörkret tätnar omkring oss. Attentatet på Manhattan vittnar tydligt om detta. Det är lätt att bli lamslagen och gripen av fruktan när vi hör sådana nyheter. Vad är det som händer i vår värld? Men Bibeln säger också att ljuset skall bli desto starkare. Är vårt ljus starkt tillräckligt för andra att se? Jag känner att jag måste rannsaka mig själv här. Har jag tillräckligt med olja i min lampa? Den senaste tiden har undervisningen i min kyrka betonat vikten av att dela med oss av det Gud gett till oss. Att förvalta vårt pund väl och se till att vi inte gräver ner det, utan förmerar det genom att dela med oss av Guds goda nyheter till andra. När Englands premiärminister Tony Blair uttalade sig om det som hände i New York sa han ;

-Vi måste gemensamt bekämpa ondskan i vår värld.
Ja, det är sant. Men hur? Vi vet ju att Jesus redan vunnit seger över ondskan och att djävulens tid snart är slut. Men vet min granne eller släkting det? Vår värld behöver desperat höra talas om vem Jesus är och vad Han har gjort på korset. Varför är det så svårt att tala om detta underbara på ett enkelt och rakt sätt? Problemet ligger ofta hos oss själva. Vi tror inte att folk är intresserade och därför säger vi inget. Så var det för mig med min svåger. Han är läkare till yrket och väldigt analytisk i sitt sätt. Kristendomen är till för de som är svaga och behöver något att luta sig mot, var hans uppfattning. Därför hade jag nästan upplevt att det inte var någon idé att vittna för honom. Min svåger som är amerikan och min syster bor strax söder om New York. De har haft de jobbigt i sitt äktenskap den senaste tiden. När de var hemma och hälsade på i somras manade Gud mig att vittna för honom. Men jag sköt på det in i det sista. Kvällen innan han skulle åka tillbaka tog jag mod till mig. Jag berättade att Jesus var den enda som kunde hela deras äktenskap och förändra deras situation. Så uppmuntrade jag honom att följa med min syster till kyrkan och ta reda på mer om den kristna tron. Reaktionen var helt annan än jag väntat mig. Han var mycket öppen och positiv och vi till och med bad tillsammans som avslutning.

Väckarklockan Manhattan
Jag ringde min syster den elfte September då Manhattan blev attackerat, för att kolla att allt var väl med dem, eftersom min svåger flyger mycket från och till New York. Lyckligtvis var han välbehållen. Min syster berättade att hennes man hade följt med till kyrkan två dagar innan. Pastorn hade haft en eldig predikan om att vi lever i den sista tiden och att vi inte kan vara ljumma längre, utan måste ta vårt ansvar som kristna,
- Använd dina gåvor och förmedla evangelium till din omgivning !
Min svåger blev berörd av budskapet och naturligtvis förstärktes det av vad som sedan hände på Manhattan. Min bön är att Jesus skall bli synlig för honom och även för dem du tänker på i denna stund.. Hjälp oss, Herre att vara dina ljus i den tid vi lever i.




Gå tillbaka till läsvärda artiklar